volg rubriek op facebook volg rubriek op twitter tell a friend rss feed rubriek

Aangepast zoeken
 

algemeen

alle onderwerpen

alle rubrieken

forum

zoeken op rubriek

nieuwsbrief

rss

prijsvragen

meest gelezen

1.

lees je maandhoroscoop

2.

de slechte eigenschappen van een sterrenbeeld

3.

wie past bij wie

4.

leren mediteren

5.

jaarhoroscopen 2014

laatste recensies

Boeddha Tweets
Lori Deschene

Qigong lifestyle
Patricia van Walstijn

Puur yoga
Robert Butera

Yoga helpt
Tara Styles

Het subtiele lichaamDe gelukkige boeddha
Thomas Bien

lees verder

nieuwste artikelen rubriek

 

 

 

 

mediteren, iets voor jou?

Door mediteren kan je relaxter worden en leer je rustiger reageren in stressvolle situaties. Zou het iets voor jou zijn? Kies dan een meditatievorm die bij je past.

 

 

Vooral als je snel gestrest bent, kun je voordeel hebben van mediteren. Mediteren heeft bewezen voordelen voor je lichaam en je geest. Iedereen kan het leren, maar je moet wel regelmatig oefenen. En het hoeft echt niet veel tijd te kosten. Je kunt eens beginnen met een paar minuten per dag en kijken of het je bevalt. Zeker in het begin kan het moeilijk zijn om stil te zitten en je geest tot rust te laten komen. Er zijn ook verschilende manieren van mediteren. De ene vorm kan je beter liggen dan de andere.

 

 

5 vormen van meditatie

 

Adem meditatie

Als je snel tot rust wilt komen en wilt ontspannen dan kun je mediteren op je ademhaling. Bij spanning versnelt je ademhaling en ga je hoger ademhalen. Door je bewuat op je ademhaling te concentreren kun je jezelf snel ontspannen. Het is niet de bedoeling dat je je ademhaling beïnvloedt, maar alleen waarneemt.

Hoe doe je het?

Ga even rustig zitten en breng je aandacht naar je ademhaling. Volg je adem zoals die door je neus naar binnen en naar buiten gaat. Als je je realiseert dat je gedachten afdwalen, ga je telkens weer terug naar je ademhaling.

 

Mettameditatie

Ben je een aardig iemand? Soms zelfs iets te aardig? Mettameditatie heeft als doel gevoelens van liefde en vriendelijkheid op te wekken, maar eerst naar jezelf. Oefen eerst op gevoelens van liefde naar jezelf toe, dan naar je familie en de mensen om je heen, en tenslotte, als je gevorderd bent, zelfs naar mensen die je niet mag of je vijanden (als je die hebt).

Hoe doe je het?

Ga rustig zitten en concentreer je op liefdevolle gevoelens. Gebruik je ademhaling om die gevoelens die je opgewekt denkbeeldig hebt naar buiten te brengen.

 

Hart sutra meditatie

Bij deze vorm van meditatie concentreer je je op het positieve. Ben je zwaar op de hand of perfectionistisch, dan is dit een goede oefening.

Hoe doe je het?

Leg je hand op je hart en herhaal de volgende woorden in je hoofd: vrede, harmonie, liefde, plezier. Hou dit een aantal minuten vol. Het zou je moeten helpen om minder negatief te zijn en niet alles zo serieus te nemen. Je leert je te concentreren op de positieve dingen in je leven.

 

Zintuigen meditatie

Dit is een vorm van meditatie waarbij je de aandacht richt op alles wat je met je zintuigen waarneemt.

Hoe doe je het?

Je begint weer met concentratie op de ademhaling. Als je rustig genoeg bent breid je je aandacht uit naar wat je waarneemt met met zintuigen. Dit doe je zonder dat je gaat nadenken over wat je waarneemt. En dat is best moeilijk en moet je eerst oefenen. Een vorm van zintuigen meditatie is om te eten met aandacht. Je concentreert je volledig op wat je zintuigen waarnemen als je eet. Dit is een goede oefening als je een emotionele eter bent.

 

Zang meditatie

Druk in je hoofd? Deze vorm van meditatie kun je oefenen terwijl je met iets anders bezig bent. Je kunt naar muziek luisteren, maar je kunt ook meezingen met muziek terwijl je auto rijdt of hard loopt. Het helpt je je gedachten los te laten en je hoofd leeg te maken. Hetzelfde effect kun je ervaren als je heel geconcentreerd een muziekinstrument bespeelt.

Hoe doe je het?

Neem muziek waar je van houdt en concentreer je er op of draai het tijdens een eentonige bezigheid. Luister geconcentreerd of zing mee.

 

 

 

 

meer lezen





lees ook

 

overzicht boeken meditatie

meditatie nu of nooit

mudra yoga

rennen, vliegen, mediteren

wat is meditatie?

waarom yoga

yoga en chakra's

yoga critical alignment

yoga en voeding

yoga vormen

yoga wijsheden

 

Tips, opmerkingen, commentaar of iets toe te voegen?

blz 0 van 0
Klik hier om een bericht toe te voegen
Er zijn op dit moment 0 berichten.